‘Samenwerking, publiciteit en nieuwe contacten, dat heeft HBIVV ons gebracht’

Laatse kans aanmelden HBIVV
Varkenshouders, medewerkers, erfbetreders, veehouderijtechneuten en andere mensen met passie voor de varkenshouderij kunnen tot morgen 1 september 2023 hun beste idee voor de varkenshouderij opsturen. Dat hoeft niet altijd een grootse uitvinding te zijn, maar kan ook iets eenvoudigs zijn om het leven van varkenshouder en varken positief te beïnvloeden.
Heb je zo’n idee? Stuur het naar www.hetbesteideevanvarkensland.nl/mijnidee en wie weet win jij HBIVV 2023.
• 1 september laatste kans om je idee in te sturen
• Medio september Studentenchallenge
• 13 september Adviesteam overleg: finalisten bekend
• 4 oktober Masterclass
• 25 oktober Pitchtraining
• 16 november 2023 Finale Het Beste Idee van Varkensland 2023
Ivo van Dijk uit Enschede groeide op op een agrarisch bedrijf en werkte tijdens zijn studie aan de HAS bij varkenshouders. Hij ervoer aan den lijve dan ondernemers keihard werken, maar dat de opbrengstprijzen vaak te wensen overlaten. ,,Dat frustreerde me: de hele keten klopte niet, voor mijn gevoel. En nog steeds niet. De politiek en de maatschappij vragen enorm veel van varkenshouders, wat betreft dierwelzijn en duurzaamheid, maar er staat geen goede prijs tegenover. Dat is een doodlopende weg”, zo geeft hij aan.
Om bij te dragen aan een verandering op dit vlak ging hij in 2019 aan de slag met ‘Dreug’. Hij kocht zeugen in bij ondernemers in Twente, die hij vervolgens liet slachten en verwerken tot droge worst. Delicatessenwinkels, horeca en andere partijen in het hogere segment namen het product af. ,,Het verschil zat en zit erin dat wij boeren, maar ook andere schakels in de keten, een eerlijke prijs betalen. Iedereen moet een goede boterham kunnen verdienen; dat is ons uitgangspunt. En dit biedt voor varkenshouders ook mogelijkheden om te investeren in duurzaamheid en dierwelzijn. Natuurlijk houdt dit wel in dat de verkoopprijs voor de consument ook wat hoger ligt.”
Van Dijk koos bewust voor producten op basis van zeugenvlees. Dit wordt vaak gezien als bijproduct. Onterecht, vindt de ondernemer. ,,Doordat de dieren langer hebben geleefd, heeft zeugenvlees juist een hele rijpe smaak.”

Forse groei
‘Dreug’ maakt in de afgelopen vier jaar een forse groei door en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf. ,,In 2020 slachtten we op jaarbasis zo’n honderd zeugen, inmiddels zijn dat er driehonderd. Deze nemen we af van een viertal boeren in Twente en de Achterhoek. We maken de producten nu ook in eigen beheer en zijn vandaag de dag met een team van acht mensen. Ook mijn broer Joep is inmiddels in het bedrijf gestapt.”
Van Dijk verklaart de groei met name door het feit dat consumenten langzaam maar zeker steeds meer bereid zijn om te betalen voor een kwalitatief hoogwaardig product. ,,Corona heeft hier zeker aan bijgedragen. Inmiddels hebben we landelijk zo’n 200 verkooppunten. Droge worst is nog steeds ons belangrijkste product, maar daarnaast maken we ook onder meer fijne vleeswaren en barbecueworst.”
De ondernemer ziet nog volop groeikansen. Zo hebben steeds meer slagers belangstelling voor de Dreug-producten. ,,Het wordt voor hen namelijk te duur om alles zelf te maken. Daarbij zoeken ze mogelijkheden om zich te onderscheiden van supermarkten. Verder bekijken we of en hoe we bepaalde onderdelen van de zeug beter kunnen verwaarden. Ook loopt er een pilot met een biologische zeugenhouder.”
Samenwerking en nieuwe contacten
Toen Van Dijk drie jaar geleden met ‘Dreug’ meedeed aan ‘Het Beste Idee van Varkensland’ stonden de activiteiten nog in de kinderschoenen. En hoewel hij de titel niet won, gaf de wedstrijd zijn bedrijf wel een verdere impuls, geeft hij aan. ,,Zo nemen we nu zeugen af van de winnaar van dat jaar: varkensboerderij Zonvarken. Zij staan voor boer-, milieu- en diervriendelijk. Dat vinden we belangrijk: we werken bij voorkeur samen met varkenshouders die een stapje verder willen gaan in dierwelzijn en duurzaamheid.”
Daarnaast bracht ‘Het Beste Idee van Varkensland’ de startende ondernemer veel publiciteit. ,,Dat is nooit verkeerd. Sowieso doe je leuke, nieuwe contacten op, wat je ook weer verder brengt. Desondanks denk ik wel dat wedstrijddeelname het meest interessant is wanneer je producten of diensten levert voor de primaire sector. Daar leeft deze wedstrijd toch het meest. Maar ook voor ons had het absoluut een meerwaarde.”
In gesprek
Van Dijk wil tot slot nog kwijt dat ‘Dreug’ altijd openstaat voor samenwerking met innovatieve varkenshouders. ,,We gaan graag het gesprek aan met ondernemers, om te kijken hoe we hen verder kunnen helpen. Ik gun boeren die het goed willen doen een goede toekomst.”
Tekst: Ank van Lier
Beeld: Dreug