Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenDeen: ‘Wij verkopen al jaren geen kiloknallers meer’

Deen: ‘Wij verkopen al jaren geen kiloknallers meer’

De directeur van Deen supermarkten vindt dat er een oneerlijk beeld wordt geschetst van de supermarktketen in een nieuw reclamespotje van Wakker Dier. Hierin suggereert de stichting dat Deen kiloknallers verkoopt en stunt met dierenleed. „Wij verkopen al jaren geen kiloknallers meer”, zegt hij tegen NH Nieuws (Noord Holland Nieuws).

Wakker Dier heeft voor de zoveelste keer een campagne tegen kiloknallers opgezet tegen een specifieke supermarktketen. Dit keer was supermarktketen Deen het doelwit. Directeur van supermarkt Deen Leendert van Eck: „Wij zijn nu het mikpunt van Wakker Dier. Ze maakt al jaren dit soort spotjes. Alle concurrerende supermarktketens zijn eerder het mikpunt geweest van de stichting en nu zijn wij het.”

Van Eck vindt echter dat Deen juist veel doet om dierenleed te voorkomen. „We hebben op bijna alle vleessoorten keurmerken. We werken er hard aan om rundvlees ook te voorzien van een keurmerk. Ook brengen we vegetarisch eten onder de aandacht bij de mensen en hebben we deze schappen flink uitgebreid”, aldus de Deen-directeur. „Deen is heel bewust bezig met de verduurzaming.” De reactie van de directeur wordt op de Facebook-pagina van NH Nieuws ondersteund door de klanten van Deen.

Peiling

NH Nieuws hield deze week onder haar lezers ook een peiling waar zij op letten bij het kopen van vlees. 24,1 procent (549 stemmen) kiest voor een dierenwelzijnskeurmerk. 66,86 procent (1523 stemmen) let vooral op de prijs en 9,04 procent (206 stemmen) geeft aan helemaal geen vlees te eten. Uiteraard is dit geen betrouwbare uitslag omdat mensen bewust meedoen aan de peiling met ieder hun eigen motivatie; ze zijn dus niet willekeurig bevraagd. Maar de peiling geeft wel min of meer de verhoudingen aan.

Verreweg de meeste mensen kiezen bewust voor de prijs. Een feit dat al langer bekend is. Op de betreffende Facebook-pagina reageren veel mensen met een beperkt budget en die vinden dat vlees toegankelijk en betaalbaar moet blijven voor mensen met minder geld. Vooral mensen met grote gezinnen zien dit als een noodzakelijkheid.

Reacties op NH Nieuws Facebook

Een reactie: „…Als je 40 euro per week hebt voor je gezin dan kan je niet naar die 'diervriendelijke' slager (hoezo diervriendelijk; uiteindelijk vermoorden zij ook dieren dus ze zijn geen haar beter). Je bent al blij dat je een goedkoop stukje vlees kunt kopen, wat niet eens elke dag lukt van zo'n laag bedrag…”

En: „…Tuurlijk zou ik graag dat duurzamere vlees willen eten, en dan maar iets minder vlees per week, maar zolang duurzaam en dierenwelzijn zo hoog aan de prijs is koop ik liever 1x per week een kiloknaller en dan drie stukjes vlees per week dan maar 1x een nog kleiner stukje vlees…”

Goedkoopste vlees

Met de campagne laat Wakker Dier wederom zien dat ze niet heel gedegen te werk gaat en haar research niet erg nauwgezet doet. Veel klanten van Deen herkennen zich niet in het beeld dat de stichting schetst. Hoewel Wakker Dier daarnaast pretendeert namens het leeuwendeel van de maatschappij te spreken, betreft het in feite een minderheid van de Nederlandse samenleving. Het gros kiest, bewust of uit noodzaak, voor het goedkoopste vlees. Overigens kan dat nog steeds keurmerkvlees zijn.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top