Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesBeter Leven snelst groeiende en grootste keurmerk

Beter Leven snelst groeiende en grootste keurmerk

Het snelst groeiende en grootste keurmerk is het Beter Leven-stempel van de Dierenbescherming. Consumenten gaven afgelopen jaar bijna 1,5 miljard euro uit aan vlees met één, twee of drie Beter Leven-sterren op de verpakking. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

De groepen vleeswaren en vers vlees zijn met respectievelijk gegroeid met 170 en 35 procent. Van alle keurmerken laat het Beter Leven-keurmerk met 62 procent de snelste groei zien en het is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro.

De groei van het Beter Leven-keurmerk komt vooral doordat er meer vleeswaren in de schappen bij zijn gekomen. Supermarkten en A-merken hebben daar met de varkensvleessector afspraken over gemaakt. Lagen tot voor kort alleen karbonades en speklapjes met het keurmerk in de schappen, nu zijn ook veel pakjes ham en leverworsten van het stempel voorzien. Bij fabrikanten als Unox, Struik en Kips is het inmiddels bijna standaard. Voor varkenshouders die hun varkens meer ruimte geven is dat goed nieuws: zij krijgen daar beter voor betaald.

Recordbedrag

Uit de monitor blijkt ook dat Nederlanders het afgelopen jaar een recordbedrag uitgaven aan voedsel met een keurmerk. De verkoop van onder andere vlees, vis, fruit en chocolade met zo'n duurzaamheidsstempel nam met 30 procent ofwel 830 miljoen euro toe. Van elke zeven euro die in de kassa's van de supermarkten belandde, ging er één euro naar producten met zo'n keurmerk. In totaal gaven Nederlanders er 3,6 miljard euro aan uit. De bestedingen aan milieu- en diervriendelijk geproduceerde voedingsmiddelen zitten al jaren in de lift, maar nooit eerder was de groei zo groot.

Crisis voorbij

Het aanbod van duurzame producten in de supermarkten neemt toe. Dat de crisis voorbij is, speelt ook een rol. Consumenten geven hun geld weer wat makkelijker uit. Een groeiende groep vindt het bovendien belangrijk om te kiezen voor eten dat lokaal, milieuvriendelijk en/of met respect voor dieren is geproduceerd. Deze mensen willen de aarde als een goede plaats achterlaten voor hun kinderen en kleinkinderen. Keurmerken helpen deze groep om betere keuzes te maken.

Consument ontzorgen

Uit de forse omzetgroei blijkt dat goede keurmerken een hulpmiddel zijn en ontzorgen bij deze zoektocht. Dat geldt zowel voor de consument alsook voor de fabrikant en retailer. Enerzijds vervangen supermarkten en A-merken reguliere producten door varianten met een onderscheidend keurmerk zoals varkensvlees met Beter Leven-keurmerk. Anderzijds kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten; denk aan biologisch en aan kip met 1 ster van het Beter Leven-keurmerk.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Ingrid Sweers

Bron: IRI Nederland

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top