Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktVleesman Dé van de Riet (COV): ‘De consument bestaat niet’

Vleesman Dé van de Riet (COV): ‘De consument bestaat niet’

„De indeling ‘boeren en burgers’ die moeten we snel vergeten”, aldus een van de uitspraken van Dé van de Riet als inleider tijdens de Zomerspecial van Pig Business in Dalfsen. Varkenshoudster Annemarie Noordman deelde haar ervaringen met ‘De Varkenshoff’ met de deelnemers. De opbrengst van een veiling voor Big Challenge bracht liefst 4.650 euro op.

Dé van de Riet, woordvoerder van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), gaf een heel bijzonder beeld van vlees: „Het imago van het generieke product varkensvlees zou moeten zijn: lekker, voedzaam, veilig, gezond en gezellig. En daar hoort een debat bij over emotie versus ratio. In de laatste zeventig jaar is de scope van eisen in de samenleving qua voedselproductie, sterk veranderd. Vanaf 1950 tot 1980 ging het vooral om de voedselzekerheid; dit werd zelfs verankerd in de EU. Daarop volgde de kwaliteitszekerheid en vanaf 2010 en de komende jaren hebben we vooral te maken met duurzaamheid en een stuk toekomstzekerheid en de manier waarop we voedsel produceren.”

Gevoelig voor foodtrends

Van de Riet betoogde dat naast milieu en het gebruik van antibiotica onder de maatschappelijke druk varkensvleesketens een belangrijke rol gaan spelen. „Het aandeel hiervan in de supermarkten stijgt snel, blijkens de laatste cijfers.” Dé van de Riet zoomde ook in op de consument: „Dé consument bestaat niet. En laten we het niet over ‘burgers’ hebben. Ik zie meer een onderverdeling in trendsetters, de voorlopers en hen die hip en happening belangrijk vinden. Daarnaast is er een groep die gevoelig is voor foodtrends en foodbeleving. En ten slotte een deel van de bevolking dat voor authentiek gaat: echt, streekproducten, boerenmarkten, niches.” Echter de mainstream heeft volgens hem traditionele voorkeuren, en een lage voedselbetrokkenheid waarbij discounters het aanbod en de prijs blijvend bepalen.

Positieve waarden delen

Kijkend naar het zoekpatroon op internet wordt er bijna tweemaal zoveel gezocht op ingrediënten in het voedsel dan op de manier waarop dieren gehouden worden om voedsel te produceren. Zo’n 55 procent in een recent Amerikaans onderzoek (Dallas) is het sterk eens met de stelling ‘Als boerderijdieren netjes en humaan behandeld worden, heb ik er geen enkele moeite mee om vlees, melk en eieren te kopen'. Overigens blijkt dat 25 procent van de respondenten overtuigd is dat er netjes en humaan met dieren omgegaan wordt. „Zo slecht denkt men dus niet over de dierhouderij en over vlees”, vervolgde de spreker. Om het vertrouwen te winnen van de consumenten blijkt uit hetzelfde onderzoek dat het drie tot vijf keer zo belangrijk is positieve waarden te delen met anderen dan juist de technische vaardigheden en expertise te benadrukken. Daarbij hebben we volgens Van de Riet als sector iets aan de oneliner van Amerikaanse president Theodore Roseveld: ‘Dat je ergens kennis van hebt interesseert niemand, totdat ze ontdekken dat het ook iets voor ze betekent.’

Geld voor promotie

De deelnemende varkenshouders en belangstellenden uit de periferie van de sector konden in twee rondes kiezen uit totaal vijf workshops. De inhoud daarvan had een nauwe relatie met het thema van deze Zomerspecial ‘Van big tot BBQ’. Daarna kon de opgedane kennis op bijzondere wijze in praktijk gebracht worden. Fokkerijorganisatie Topigs Norsvin liet door het All Star BBQ-team een smakelijke hap vlees bereiden voor de deelnemers van het zomerse event. Het betrof onderdelen van het varken die we maar zelden op ons bord krijgen en heerlijk bereid waren. Dé van de Riet merkte hierover eerder al op: „Nederland koopt zich suf aan trendy kookboeken en kijkt graag naar kookprogramma’s. Toch maken we gemiddeld in Nederland maar gebruik van slechts zeven recepten.”

De Varkenshoff

Annemarie Noordman, varkenshoudster te Lemelerveld, wist na de BBQ de aandacht over haar serrestal ‘De Varkenshoff’ uitstekend vast te houden. Zij sprak over haar zoektocht ‘naar wat nog beter kan, we zijn volop met een ontdekkingstocht bezig’. Ze had de bijzondere stellingname dat ‘varkenshouders het de consument en het grootwinkelbedrijf niet kwalijk moeten nemen dat er weinig promotie meer is voor varkensvlees’. „Als dat niet gebeurt, moeten we het zelf oppakken.” Over de Stichting Varkens in Zicht zei ze: „We moeten blij zijn met die zichtstallen: alle varkenshouders zouden daar wat voor over moeten hebben. We moeten figuurlijk de deur van de varkenshouderij open zetten.” Haar inleiding sloot wat dat betreft uitstekende aan op hetgeen Dé van de Riet eerder die middag gezegd had.

4.650 euro voor Big Challenge

Na de laatste presentatie hield Pig Busines een veiling. De veilinginbreng bestond uit uiteenlopende zaken, zoals twee ballonvaarten, Ibérico-hammen, een half varken, paraplu’s, scanapparatuur, een bedrijfsdiagnose, twee koetsentochten, afleidingsmateriaal voor biggen en barbecuepakketten. Er werd gretig geboden en het werd de veilingmeesters Wilma van Steenbergen & Martin van de Peet, bekend van o.a. Boer zoekt Vrouw editie 6, niet moeilijk gemaakt om een totaalbedrag van 4.650 euro bij elkaar te praten en te hameren voor de kavels. De opbrengst van de veiling is bestemd voor BIG Challenge, het agrarische team dat meedoet aan het evenement Alpe d'HuZes.

Bekijk hier de nabeschouwing van de Zomerspecial 'Van big tot BBQ'

Foto van Broer de Boer
Tekst: Broer de Boer

Groeide op in de NOP, op een gemengd landbouwbedrijf. Na de HAS startte hij in 1980 bij de varkens K.I. Tien jaar later ging hij naast deze baan voor Agrio schrijven. Zijn landbouwkundige en technische kennis gebruikte hij vanaf 1996 als redacteur voor TNO en andere uitgevers. Sinds 2015 is hij weer actief als redacteur voor Pig Business.

Beeld: Guus Visser

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Gerelateerde evenementen
13jun2018

Zomerspecial: Van big tot BBQ

Verbinding en inspiratie in een gezellige sfeer, dat wordt de insteek van de Zomerspecial 'Van big tot BBQ' op woensdag 13 juni in Dalfsen.
13 juni te Dalfsen
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Vee-en-Gewas.nl logo
Landbouwnieuws uit Gelderland en Overijssel over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten, zandgrond.
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top