Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesLidl verlaagt prijs vleesvervangers tot niveau echt vlees

Lidl verlaagt prijs vleesvervangers tot niveau echt vlees

Lidl Duitsland verlaagt de prijzen van veganistische vleesvervangers van haar huismerk Vemondo tot het prijsniveau van normale vleesproducten. Lidl Nederland zegt reeds een groot deel van haar vleesvervangers goedkoper aan te bieden dan de dierlijke referent.

‘Gelijkheid op het bord’, dat is het nieuwe motto van Lidl Duitsland. Concreet betekent dit dat veganistische producten niet langer duurder mogen zijn dan hun dierlijke voorbeelden, zodat meer klanten voor de plantaardige alternatieven kiezen. In ruil daarvoor past de discounter de prijzen van bijna het hele assortiment van Lidls eigen veganistische merk Vemondo in Duitsland aan.

Tot nu toe zijn veganistische alternatieve producten aanzienlijk duurder in de levensmiddelendetailhandel dan vergelijkbare dierlijke producten. Lidl in Duitsland wil daar verandering in brengen en kondigde deze week aan dat het de prijzen van bijna het hele assortiment van Lidl's eigen veganistische merk Vemondo in lijn wil brengen met vergelijkbare producten van dierlijke oorsprong. Hierdoor zullen de meeste Vemondo-producten in de toekomst verkrijgbaar zijn tegen dezelfde basisprijs als hun dierlijke tegenhangers. De voedingsdistributeur belooft zijn klanten dus een gemakkelijkere toegang tot plantaardige producten zonder dat ze meer hoeven te betalen. Lidl verwijst in dit verband naar een representatief onderzoek van de Bonds organisatie van de Duitse Levensmiddelenhandel (BVLH), waaruit zou blijken dat 43 procent van de ondervraagden vaker voor plantaardig voedsel zou kiezen als dit tegen een lagere prijs werd aangeboden. De prijzen voor vervangende producten dalen gemiddeld met 23 procent.

Vooral smaak

In een reactie zegt Torsten Staack, directeur van de Duitse Varkensbelangenorganisatie ISN: „Dit is een volkomen normale handelspraktijk van de detailhandel. Uiteindelijk gaat het om het verlagen van prijzen voor het eigen huismerk. Wat hieruit kan worden afgeleid is dat hogere prijzen voor vervangende producten blijkbaar niet kunnen worden afgedwongen. Dit is niet verwonderlijk, omdat we momenteel uit andere sectoren, bijvoorbeeld van fabrikanten van vleesvervangers, horen over problemen met winstgevendheid of marges. Uiteindelijk moet een product punten scoren door kwaliteit en vooral smaak. En hier hoeft het origineel zich zeker niet te verstoppen voor zijn imitaties. Integendeel, de meeste consumenten blijven vlees eten omdat het hen gewoon goed smaakt.”

Nederland

In een reactie op het ingezette beleid van Lidl Duitsland zegt de woordvoerder van Lidl Nederland: „Met een strategie voor bewuste voeding stelt Lidl internationaal doelen om haar klanten tegen 2030 een verbeterd aanbod voor een bewuste en duurzame leefstijl, tegen de gebruikelijke lage prijs aan te bieden. Afgelopen jaar heeft Lidl Nederland een concrete doelstelling opgesteld ten aanzien van de verkoop van plantaardige eiwitten in 2030. In 2030 zal 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige afkomst zijn en 50 procent van dierlijke eiwitten. Op dit moment is 38 procent plantaardig en 62 procent dierlijk. Om de verkoop van plantaardige varianten te stimuleren, is een groot deel van onze vleesvervangers goedkoper dan de dierlijke referent en hebben we ook binnen de zuivel een aantal alternatieven die voordeliger zijn.”

Foto van Guus Queisen
Tekst: Guus Queisen

Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.

Beeld: Lidl Nederland

Bronnen: Lidl, ISN

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top