Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktConsument heeft minder vertrouwen in voedsel

Consument heeft minder vertrouwen in voedsel

Bijna vier op de tien Nederlanders hebben minder vertrouwen in voedselproducten dan een jaar geleden. Zij noemen de verschillende voedselfraudezaken als een belangrijke oorzaak voor dit afgenomen vertrouwen.


Voor de overige consumenten is het vertrouwen gelijk gebleven. Men denkt wel dat drie op de tien etiketten niet kloppen. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in etiketten van groente, fruit en brood. Daarnaast is eenderde van de Nederlanders van mening dat een product met een keurmerk meer te vertrouwen is dan een product zonder keurmerk.

Hoewel het vertrouwen in voedselproducten is afgenomen, hebben de meeste Nederlanders hun koopgedrag niet aangepast. Het vertrouwen in de echtheid van de producten, dus of klopt wat op het etiket staat, is vooral laag. In reactie op het DuurzaamheidKompas geeft hoogleraar Voedselauthenticiteit Saskia van Ruth van Wageningen Universiteit aan: "Dat de consument ervan uitgaat dat drie op de tien etiketten niet klopt is opmerkelijk. Samen met de afname in vertrouwen in producten die in supermarkten liggen, is dit een oproep aan partijen om gezamenlijk het consumentenvertrouwen te verhogen”.

Veiligheid
In de veiligheid van voedselproducten hebben consumenten meer vertrouwen. Dit is een belangrijke reden voor consumenten om ondanks de recente voedselfraudezaken het eigen koopgedrag niet aan te passen (59 procent). Bijna de helft van de Nederlanders heeft meer vertrouwen dat de etiketten van onbewerkte producten kloppen dan die van bewerkte producten. De overige consumenten verwachten geen verschil.

Ook heeft de helft er meer vertrouwen in dat de etiketten van producten van lokale winkels kloppen dan die van supermarkten. De meeste Nederlanders denken dat de mate waarin de informatie op het etiket klopt niet anders is voor dure dan voor goedkope producten. Ook tussen A-merken en andere merken verwachten zij geen verschil.

Hoewel tweederde van de Nederlanders er vanuit gaat dat een keurmerk nooit 100 procent garantie biedt dat een voedselproduct in orde is, heeft eenderde van de consumenten meer vertrouwen in een product met een keurmerk dan in een product zonder een keurmerk. De keurmerken waarin consumenten het meeste vertrouwen hebben zijn Max Havelaar/Fairtrade (60 procent), EKO Keurmerk (39 procent) en het Ik Kies Bewust Keurmerk (36 procent).

Duurzaamheid
Om het vertrouwen in voedsel te vergroten, verwachten consumenten meer transparantie van bedrijven. Zes op de tien Nederlanders zijn van mening dat voedselproducenten meer aandacht aan duurzaamheid moeten geven. Volgens de Nederlandse consument zijn zowel het bedrijfsleven als de overheid aan zet om het vertrouwen in voedsel te blijven borgen.

De resultaten zijn van een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de meest actuele duurzaamheidthema’s.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top