Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesConsument in 2012 nog prijsbewuster

Consument in 2012 nog prijsbewuster

Hoewel de koopkracht in Nederland nog steeds onder druk staat en de gevolgen van de economische crisis nog steeds voelbaar zijn voor de consument, steeg de supermarktomzet in 2012 naar 33,7 miljard euro. Een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011. Dit maakte Bert Roetert, voorzitter van het CBL, donderdag bekend bij de presentatie van ‘De supermarkt centraal in de maatschappij’.

Voor 2013 verwacht het CBL een stijging van de omzet van 2 tot 3 procent.

Nog prijsbewuster
Wel maakt de consument duidelijk andere keuzes, zo blijkt uit het nationale consumentenonderzoek ‘ConsumentenTrends 2013’ van EFMI Business School dat gisteren tijdens de CBL-presentatie in het Kurhaus werd gepresenteerd. Bijna twee derde let sterker op prijzen en 57 procent let scherper op aanbiedingen bij het doen van de boodschappen, 45 procent kiest vaker voor het huismerk.

Eten en drinken
Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2013 dat het merendeel van de consumenten ondanks de economie nog altijd positief is over het besteedbaar budget. Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje. Ruim twee derde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Slechts 11 procent bezuinigt op boodschappen doen.

Voedselveiligheid
Men heeft daarbij een groot vertrouwen in de voedselveiligheid, zegt het CBL. Voorzitter Bert Roetert: „De experts zijn het erover eens: ons voedsel is veiliger dan ooit. Consumenten vertrouwen daar ook op. Maar, dit vertrouwen is geen vanzelfsprekendheid. We moeten met de gehele voedselketen blijven bewijzen dat we dit vertrouwen waard zijn.” Ruim 80 procent van de consumenten heeft vertrouwen in de veiligheid van voeding, ondanks de recente incidenten met voedsel. Dit neemt niet weg dat er onder consumenten ook zorgen leven, voornamelijk aangewakkerd door voedingsschandalen. Ruim een derde geeft aan dat zijn vertrouwen in de veiligheid van ons voedsel door het paardenvleesincident is afgenomen. De (vlees)producten waren weliswaar veilig om te consumeren maar fraude met voedsel is een ernstig vergrijp waarvoor de fraudeur hard moet worden aangepakt. Roetert: „Het is een ijzeren wet dat de inhoud van de verpakking overeen moet komen met hetgeen op het etiket vermeld is. Voor fraude is geen enkel excuus te bedenken en geen boete te hoog.”

Taskforce
Het CBL is daarom blij met de instelling van de Taskforce Voedselvertrouwen door minister Schippers en staatssecretaris Dijksma. De Taskforce, waarin het CBL actief participeerde, presenteerde gisteren het actieplan om in de toekomst dit soort kwesties zoveel mogelijk te voorkomen. Ketenverkorting, strengere sancties, verbetering van kwaliteitssystemen en betere en snellere informatie-uitwisseling tussen overheid en bedrijfsleven moeten er voor zorgen dat ons voedsel veilig en betrouwbaar blijft. Daarnaast blijft de branche onverminderd inzetten op verduurzaming en gezondheid.

Foto van Erik Colenbrander
Tekst: Erik Colenbrander

Ervaren freelance vakjournalist (52), opgeleid als ingenieur melkveehouderij en van jongs af aan gefascineerd door de boerenwereld en in het bijzonder de melkveehouderij en het weer. Met veel plezier richt ik me de laatste jaren ook op de akkerbouw, in het kader van een 'leven lang leren'.

Tekst: CBL

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top