Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesDanish Crown moet stoppen met misleidende marketing klimaatvriendelijk varkensvlees

Danish Crown moet stoppen met misleidende marketing klimaatvriendelijk varkensvlees

De Deense vleesverwerker zal de uitspraken ‘Deens varken – klimaatvriendelijker dan je denkt’ en ‘klimaat gecontroleerd varken’ niet meer gebruiken. Dat maakte het bedrijf bekend in een persbericht. Hiermee geeft Danish Crown uitvoering aan een uitspraak van de Deense Hoge Raad. De Deense Vegetarische Vereniging en de klimaatbeweging hadden een rechtszaak aangespannen.

Danish Crown gaf toe dat haar klimaatclaims in strijd waren met de Deense marketingwet en aanvaardde de voorwaarde dat beide reclameslogans in de toekomst niet langer zouden worden gebruikt. In een persbericht verklaart het bedrijf: „We accepteren dat we, toen we de bovengenoemde verklaringen gebruikten, niet voldeden aan de vereisten van de marketingwet, en aanvaardt ook een verbod op het gebruik van deze verklaringen in toekomstige marketing. Het is wel van belang om onze klimaatacties te kunnen communiceren om ons te onderscheiden en van de klimaatinspanning een goede onderneming te maken. Wij geloven dit nog steeds."

De slachterij noemde rechtszaak een nuttig debat over de grenzen wanneer een bedrijf communiceert over duurzaamheid, en dit heeft geleid tot gezonde reflecties. Ze zal daarom ook blijven communiceren over de klimaatacties in Danish Crown, wel met grote aandacht om ervoor te zorgen dat de promoties de marketingrichtlijnen niet overtreden. De klimaatbeweging en de Vegetarische Vereniging zien het besluit als een belangrijke stap om greenwashing in Denemarken te stoppen en vierde de uitspraak als ‘grote’ overwinning.

Uniforme criteria groene claims

De Europese Commissie heeft ongeveer een jaar geleden gemeenschappelijke criteria voorgesteld voor betrouwbare en vergelijkbare milieuclaims in advertenties met green claims. Er wordt momenteel onderhandeld in het Europees Parlement over de Green Claims Richtlijn. De Europese Commissie had in 2020 al de betrouwbaarheid van informatie als ‘CO2-neutraal’ of ‘bijenvriendelijk’ laten onderzoeken.

Het resultaat: 53 procent van de onderzochte milieuclaims was vaag, misleidend en ongegrond. Bijzonder controversieel zijn zogenaamd klimaatvriendelijke producten waarvan de uitstoot wordt gecompenseerd door compensatietransacties.

Foodwatch

In Duitsland hebben klachten van consumentenorganisaties er herhaaldelijk toe geleid dat bedrijven hun milieuverklaringen hebben ingetrokken. Na een waarschuwing van Foodwatch stopte handelsgroep Rewe met het etiketteren van kipfilet van het eigen merk Wilhelm Brandenburg als ‘klimaatneutraal’. Overigens kan de uitspraak ook jurisprudentie scheppen voor milieu- en veganorganisaties, omdat ook zij veelal negatieve claims gebruiken om vlees- en veehouderij te framen.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Danish Crown

Bronnen: Agrar Heute, Danish Crown

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top